Šumava 050810 - 090810

Na výlet do NP Šumava jsem se velice těšil, ať už proto, že jsem na Šumavě nikdy pořádně nebyl, tak i kvůli možnosti spánku v srdci Šumavy na nouzových nocovištích.
Na cestu z Prahy jsme se vydali s přítelkyní a naším sedmiměsíčním křížencem německého ovčáka po práci ve čtvrtek 5. srpna z Prahy vlakem přes Plzeň a Klatovy do Železné Rudy. Předpověď počasí na nadcházející víkend byla více než nepříznivá, bouřky, přívalové deště a trvalé srážky. Už ve vlaku do Plzně jsme se přesvědčili o tom, že tentokrát se meteorologové opravdu nemýlí. Z nebes se snášeli na vlak provazy vody, toto pokračovalo i na přestupu na vlak do Klatov a stejně tak i na vlak do Železné Rudy.
Do Železné Rudy, kde jsme měli naplánované spaní v kempu pod stanem jsme dorazili okolo půl desáté. Nádraží bylo vzdálené přibližně kilometr a půl od zastávky Železná Ruda město.
Za těch přibližně 20 minut cesty se na nás stéle snášely provazy deště, a po tom co jsme spatřili louku v kempu, která si vytrvalém dešti nezadala s jezerem jsme se rozhodli změnit náš plán a po domluvě s vstřícnou a bezproblémovou obsluhou kempu jsme si za 200,- / noc / osoba zamluvili chatku.

06082010 – Pátek první den dovolené ( 20km - 435 m převýšení )
Do nového dne nás vítají údery kapek bubnujících na střechu chatky. Po snídani jsme se vydali do Železné Rudy, pořídit si dle našeho zvyku místní pohled a dále směr Čertovo a Černé jezero. Železná Ruda dle mého názoru neskutečně škaredá, všudypřítomní trpaslíci vietnamských prodejců a cigaretek super market, zimmer frei a podobně zohyzdili tvář tohoto městečka. Za neustávajícího deště stoupáme po modré značce k pomníku A. Kašpara, kde se napojujeme na červenou značku, která nás už po asfaltové cestě vede k Čertovu jezeru, kde nás čeká velké zklamání. Díky tomu jaké panuje počasí leží na vodní hladině mlžný opar a viditelnost je asi 20 metrů. Co se dá dělat, začínáme stoupat náročnější cestou po červené značce na Černé Jezero. Na rozcestníku rozvodí bohužel špatně odbočujeme a k jezeru dojdeme až po menším bloudění. Zde není také viditelnost ideální, ale oproti předchozí zastávce výrazně lepší. Obědváme a kochám se výhledem na jezero. Po naší zastávce jdeme pět na rozcestí a na kopec Špičák kde nacházíme funkční lanovku. Zde se napojujeme na modrou značku a po sjezdovce klesáme do osady Špičák, kde se napojujeme na zelenou značku a zpět do kempu. To že místy i přestane pršet, nebo prší velice drobně v nás uchovává naději, že zítra už bude lepší počasí. Dorazíme do kempu a připravujeme se na ranní odchod.
O kempu bych se rád pochvalně zmínil, personál byl vstřícný, ceny lidové, kemp celkově čistý a uklizený, když je pěkné počasí tak na ubytování ideální ?

07082010 – Sobota s překvapením na konci (24,2 km - 598 m převýšení )
Ráno se na chlup podobá pátečnímu, vytrvalý déšť. Kemp opouštíme krátce po osmé hodině a po nezbytném doplnění zásob v Železné Rudě vyrážíme po zelené značce směrem na Debrník. Déšť neustává a nízká viditelnost nám bere veškerou možnost rozhledu po krajině. Pozitivní stránkou je, že náš pes si vodu maximálně užívá a, že jsme na stezkách skoro sami. První zastávka je na krytém odpočívadle poblíž rozcestníku Nad Polomem. Tady se převlékáme do suchého abychom se zahřáli a vařím čaj, což nám zvedá morálku. Po pauze se převlékáme zpět do mokrého oblečení a pokračujeme po červené páteční trase.na jezero Laka, kde potkáváme první turisty dnešního dne a můžeme se kochat výhledem na hladinu. Déšť místy ustává a pak zase nabírá na intenzitě. Další krytá zastávka je u Horních Žďánidel, kde opět absolvujeme proces se suchým a následně mokrým oblečením a zahřátí čajem. Pokračujeme přes Gsenget na Frantův most. Můstek z klád je od deště dost kluzký takže s velkou opatrností překonáváme a stoupáme vzhůru na vrchol Poledníku. Déšť už přestává pouze lehce mží. Během výstupu doplňujeme v pramínku vodu a zhruba v půl šestý dorážíme k rozhledně na vrcholu poledníku. Už neprší ale na vrcholu je hustá mlha a poměrně chladno. Zjišťujeme, že nocoviště je poměrně dobře vybavené. Nádrž s pitnou vodou, odpadkové koše a ToiToi. Zjišťujeme, že rozhledna má po své levé straně rozlehlé kryté sezení na dřevěných lavicích s kamennou podlahou, ale jaké je naše překvapení když na konci sezení nacházíme krb, a překvapení je tím větší, že krbu doutná oheň a po stranách je obložený poleny. Rychle stavíme stan, a přesouváme se ke krbu. Zachvěli plápolá oheň, popíjíme čaj, sušíme promočené oblečení, hrajeme karty. Čekal jsem, že v počasí jaké panuje budeme na Poledníku nocovat sami, ale brzy doráží další skupina dvou cestovatelek a jednoho cestovatele se vzrostlým psiskem, následně pak osamělá cestovatelka. Po kontrole od horské služby, pokračujeme v sezení u ohně, pobavíme se o místech v okolí a s radostí přijmeme nabídku naředit čaj rumem. Příjemný večer na poledníku. Uleháme s usušeným oblečením a vyhlídkou na krásné počasí. Toho večera stojí na nouzovém nocovišti celkem 4 stany.

08082010 – neděle aneb konečně slunce ( 26,5 km - 624 m převýšení )
Ač se to může zdát neuvěřitelné, tak první co ráno slyšíme nejsou kapky deště, ale po rozepnutí stanu nás oslňují sluneční paprsky. Po snídani se loučíme s našimi spolunocležníky a vyrážíme na po vyasfaltované červené značce směrem na Javoří slať a Tmavý potok. Kde se poměrně klidná turistická stezka mění v turistickou dálnici s houfy cyklistů, turistů a organizovaných výprav. Mírně otráveni pokračujeme podél Roklanského potoka až na Modravu. Kde si dáváme zasloužený oběd, dokupujeme pohledy a navštěvujeme info centrum. Z Modravy pokračujeme podle Modravského potoka po červené značce k mostu přes Modravský potok a odtud dále po červené k bývalé Černohorské nádrži, celou cestu jdeme téměř potokem. Odtud na ptačí nádrž a vzhůru na Černo uhoru. Cestou máme konečně příležitost se kochat výhledy do kraje a vidíme mnoho kopců jejichž lesnatý porost byl zničen hurikánem. Z Černé Hory klesáme k pramenům Vltavy kde doplňujeme zásoby vody a pak zpět po červené kolem vrcholu Stráž až na nocoviště Bučina. To je sice u silnice, na té ale není žádný provoz a okolí v podobě pastvin, luk a výhledu do kraje je krásné. Stavíme stan a večeříme, mezitím doráží další nocležníci, dědeček se svou vnučkou. Po večeři se procházíme po krásném okolí a unaveni uleháme. V noci přichází vydatná bouřka, kterou se ale nenecháme příliš rušit ?

09082010 – pondělí zvonec a konec
Ráno nás čeká jen sbalení stanu a cesta zlatou stezkou do osady Kvilda, kde proudí sem a tam davy lidí a odkud nás čeká jen cesta domů do Prahy, kam si po příjezdu připadám, že nepatřím.

Shrnutí: celkově mohu říct, že mne tato část Šumavy příliš nezaujala. Kopce mírné a táhlé, moc asfaltu a příliš lidí. Co mě nadchlo jsou nouzová nocoviště, podle mne úžasný nápad, neskutečně bych ocenil něco podobného například s Jeseníkách nebo Beskydách.

Výstroj: Rád bych zmínil věci které mě v těchto nepříznivých podmínkách velice pomohly
- Garmin Foretrex 401 / Mikina Moira stretch / spodky Craft pro zero / ponožky britské armádní GTX

Nikon COOLPIX L18

Kategorie a štítky

Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka